سرخط خبرها

کارگران دفن زباله در مشهد سختی کار نمی‌گیرند | قطع اضافه‌حقوق از ۲ سال پیش

  • کد خبر: ۱۸۰۶۲۰
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
کارگران دفن زباله در مشهد سختی کار نمی‌گیرند | قطع اضافه‌حقوق از ۲ سال پیش
کارگران دفن زباله شهری از نداشتن بیمه مشاغل زیان‌آور و حذف اضافه حقوق گلایه دارند.

به گزارش شهرآرانیوز حتی تصورش هم سخت است که چند دقیقه‌ای در سایت دفن زباله حضور داشته باشیم و بوی مشمئز‌کننده شیرابه‌های زباله را تحمل کنیم، حالا فکر کنید شغل و فعالیت روزانه‌تان این باشد، چقدر شرایط طاقت‌فرساست؟ کارگرانی که هر‌روزه در محیطی با زباله سر‌و‌کار دارند طبیعتا باید از تسهیلاتی برخوردار باشند، اما در گوشه‌ای از شهر در همین نزدیکی، وجود دارند برخی کارگران سایت در ایستگاه‌های دفن زباله که هنوز در زمره دارندگان سختی کار بیمه تأمین اجتماعی قرار ندارند، از دیگر سو هم مشکلات دیگری در پرداختی حقوق خود دارند.

کار با شیرابه زباله

دو کارگر شاغل در سایت‌های دفن زباله سازمان پسماند شهرداری در پیامک و تماس با تحریریه صدای مردم، این مشکلات را مطرح می‌کنند. یکی از این کارگران درباره مشکل در پرداختی حقوق این نوع کارگران می‌گوید: دو سال پیش شورای اسلامی شهر، برای کارگرانی که با دفن زباله سر‌و‌کار دارند، پرداخت یک‌و‌نیم میلیون تومان مازاد بر حقوق را تصویب کرد و یک سال اجرایی شد، اما کمتر از یک سال پیش، سازمان پسماند این مبلغ را دیگر پرداخت نکرد و دلیل آن را ورود سازمان بازرسی کشور به پرداخت این مبلغ برای کارگران بیان کرد. مدیران سازمان پسماند گفتند که به دستور سازمان بازرسی کشور پرداخت این مبلغ امکان‌پذیر نیست.

او می‌افزاید: خدا را خوش می‌آید در این وضعیت اقتصادی سخت، ما کارگران از این اضافه حقوق محروم شویم؟

کار کردن با شیرابه زباله برای سلامتی همه ما کارگران مضر است و خطر ابتلا به بیماری پوستی را به همراه دارد. این اضافه‌حقوق تنها عامل دل‌خوشی ما بود. حدود صدنفر از کارگران سایت‌های محل دفن میامی، کارخانه کمپوست و سه ایستگاه میثاق، رضویه و خین عرب از این مبلغ اضافه حقوق محروم شده‌اند. از نهاد‌های مسئول تقاضا داریم که آن مبلغ یک‌و‌نیم میلیون تومان را به حقوق ما بازگردانند.

در همین حال یکی دیگر از کارگران سایت دفن زباله در پیامکی نوشت: ما کارگران سایت‌های دفن زباله که کار دفن زباله‌های شهری را بر عهده داریم از نداشتن سختی کار در بیمه تأمین اجتماعی رنج می‌بریم. ما هر‌روز با زباله‌های شهروندان سر‌و‌کار داریم و کار به‌شدت سخت است. شیرابه‌هایی که از زباله‌های‌تر ترشح می‌شود، بدترین قسمت کار است که علاوه بر بوی تند و متعفن، انواع ویروس‌ها و بیماری‌ها را هم در خود دارد.

تا حالا چندین بار بیماری پوستی گرفته‌ام. خیلی از همکاران هم به مشکلات تنفسی و انواع بیماری‌ها مبتلا شده‌اند، اما هنوز سختی کار را در بیمه ما لحاظ نکرده‌اند. ما هم حق داریم که از بازنشستگی بیست سال خدمت استفاده کنیم. از اداره کار پیگیری کرده‌ایم، ولی به نتیجه نرسیده‌ایم. روزنامه شهرآرا پیگیر وضعیت کاری ما کارگران باشد.

شرایط سخت کاری

همان‌طور که پیداست، وضعیت کاری و حقوقی کارگران سایت‌های دفن زباله به گرهی تبدیل شده است. همه کار‌ها در این سایت‌های دفن زباله، دشوار و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد، اما سر‌و‌کار داشتن با شیرابه‌ها سخت‌ترین بخش کار است و از هر جنبه‌ای که به این مسئله بنگریم، باید برای این کارگران تسهیلات ویژه‌ای قائل شویم و در اخذ سختی کار بیمه آن‌ها را یاری کنیم. در قانون، کار‌های سخت و زیان‌آور، کار‌هایی هستند که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد باشد و در اثر اشتغال کارگر، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در کارگر ایجاد شود.

در متن قانون معیار‌های تشخیص سخت و زیان‌آور بودن مشاغل، وجود عوامل فیزیکی مانند صدا، گرد‌و‌غبار و عوامل شیمیایی مانند بخارات مضر و عوامل بیولوژیکی مانند تماس با انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها تعیین شده است. کار سخت و زیان‌آور در ماده‌۵۲ قانون کار مزایایی مانند کاهش ساعات کار و افزایش مدت مرخصی را دارد و در ماده‌۷۶ قانون تأمین اجتماعی کارگران شاغل در کار‌های سخت و زیان‌آور از بازنشستگی پیش از موعد بهره‌مند می‌شوند.

تأیید با اداره کار است

در ابتدا موضوع تعلق سختی کار به کارگران سایت‌های دفن زباله را با رئیس روابط عمومی اداره‌کل تأمین اجتماعی استان مطرح می‌کنیم. سید حسن خدادادیان حسینی می‌گوید: تشخیص سختی کار به عهده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است و در صورت تأیید عنوان شغلی، کارگران به اداره تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنند و از شرایط بیمه سختی کار بهره‌مند می‌شوند.

دفن زباله مشمول بیمه سختی کار است

اما در ادامه پیگیری به سراغ مدیر روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می‌رویم. ابراهیم رضازاده در این باره می‌گوید: افراد برای اخذ بازنشستگی پیش از موعد باید حد نصاب بازنشستگی را داشته باشند، یعنی بیست سال متوالی در آن شغل سخت و زیان‌آور کار کرده باشند یا اگر کمتر از بیست سال کار کرده باشند، مشمول شرایط سنی شوند.

او درباره جزئیات این شرایط سنی توضیح می‌دهد: اگر فرد پنجاه‌سال سن دارد باید جمع سوابق عادی و زیان‌آورش به سی‌سال برسد، که می‌تواند برای بازنشستگی پیش از موعد درخواست دهد و اگر فرد زیر پنجاه‌سال باشد، جمع سوابق عادی و زیان‌آور باید به ۳۵‌سال برسد.

مدیر روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می‌افزاید: این افراد باید به سوابق بیمه خودشان توجه کنند که دارای شرایط هستند یا خیر.

رضازاده بیان می‌کند: حمل و دفن زباله جزو مشاغل نوع الف سختی کار محسوب می‌شوند و نیاز به اندازه‎‌گیری سختی کار ندارد.

پرداختی خلاف قانون بوده است

همچنین سرپرست اداره روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد درباره حذف یک‌و‌نیم میلیون تومان از حقوق کارگران سایت‌های دفن زباله می‌گوید: بازرسی کل کشور مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد را در موضوع اضافه حقوق یک‌و‌نیم میلیون تومانی برای کارگران مذکور به‌دلیل غیرقانونی بودن، ابطال کرده است. حامد حبیبی می‌افزاید: طبق پاسخی که به ما گفته شده است، پرداخت آن مبلغ خلاف قانون محسوب می‌شود و یک نهاد بالادستی مانند وزارت کشور باید پرداخت این اضافه حقوق را تصویب کند. این موضوع در حوزه اختیارات شورای اسلامی شهر نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->